
Úprava wastegate
Po úprave tlakového ovládania turba nasledovalo jeho odskúšanie. Hneď po prvom pokuse som musel odmontovať wastegate, pretože prepúšťal tlak skôr, ako začala pracovať variabilita turba. Vyrobil som záslepky na výfukové potrubie a pokračoval v testovaní. Po tomto zásahu ovládanie funguje plynule a tlak turba kopíruje otáčky motora. Na 3/4 plynu budík ukazoval 2 bary, čo bolo vyhovujúce. Plán bol vrchný tlak obmedziť obtokovým ventilom (wastegate) na požadovanú hodnotu. Ten bolo potrebné samozrejme prerobiť, lebo posledný úpravca môjho motora (Offroaddieselhu) použil ten najlacnejší wastegate, ktorého pracovný tlak je 0,5baru. Toto turbína tlačí cca pri 1500ot/min (upresním po namontovaní otáčkomeru). Pre reálne nasadenie jednoducho nepoužitelné. Takže som pristúpil k jeho úprave. Poďme na to.
Pôvodný wastegate aj s pružinou na 0,5baru.Regulátor ovládacieho tlaku. Arzenál pružín potrebných na nastavenie protitlaku ventilu.
Medzikus na membránu z osadeniami na rôzne priemery pružín. Možnosť použiť až 3 pružiny naraz.
Kus duralu poslúžil na to, aby som vyrobil vrchný diel wastegatu v ktorom bude pružina, alebo viac pružín podľa potreby.
Všetky komponenty pred zložením. Po viacerých pokusoch som použil červenú pružinu, ktorá mala dostatočnú silu aby udržala ventil zatvorený.
Po pripojení regulátora tlaku pod membránu wastegatu bolo jednoduché nastaviť výstupný ovládací tlak.
Momentálne mám tlak nastavený na max 1,8bar. Motor sa správa úplne inak ako po návrate z Maďarska. Žiadna turbo diera pri preradení a nárast tlaku po pridaní plynu je skoro okamžitý. Regulácia drží tlak bez výkyvov. Ešte bude treba nastaviť palivové čerpadlo, lebo motor skoro vôbec nedymí. To nasvedčuje, že výkonovo ešte je kam ísť. Ale to prinesie až ďalšie testovanie, z ktorého vám určite prinesiem aj nejaké videá.
Ps: Nedajte sa oklamať úpravcami ako je János Lodi (Offroaddieselhu) poučte sa z mojich chýb, nech nemusíte zažívať podobné trpko – sladké víťazstvá.
